onsdag 14 september 2011

FJANTERIER!

Jag skulle lägga upp en bild här på en insädare jag fotade. Men Blogger vill inte vända bilden rätt så ni får vända skärmen istället ;)
                                           
Metro 13:e September


Ja, insändaren handlar om en kvinna som irriterar sig på att henes vänner serverar olika "dieter" när de bjuder in henne på middag, en av hennes vänner hade blivit LCHF:are och en annan vegan. och det störde henne att hon var tvungen att äta denna "diet" när hon blir hembjuden till dem. Nu har hon då bestämt sig för att endast bjuda på mat som hon gillar utan hänsyn till de hon bjuder in, som tex en massa blandrätter .(förutom vid allergier)

Ursäkta mig, men för det första så blir hon BJUDEN m.a.o den som lagar maten bestämmer.
För det andra så KAN man tacka nej.
På samma sätt som att jag aldrig skulle få för mig att be en vegeterian att laga kött så sdkulle jag aldrig be någon att göra något annat än det som bjuds.

Men i viss mån kan jag också stödja henne, om jag skulle bjuda en vän på mat någon gång så skulle jag med glädje koka ett par potatisar om hon nu skulle bli glad av detta.
När jag bjuds på mat så tackar jag artigt nej till potatisen eller pastan, men jag ser också till att onte ta mer kött och grönsaker än att det räcker till alla, ibland har jag blivit frågad om jag vill ha potatis eller inte, detta då från personer som vet att jag äter LCHF.

Stackars denna lilla människa som tvingar henne att äta konstiga maträtter och breddar hennes livs-syn. undrar just hur hon gör utomlands, kräver svensk mat?


En annan sak, vegan, vegeterian, LCHF, GI och andra "bokstav-dieter" är för de flesta ingen diet utan en livs-stil och vi är alla olika så därför funkar också dessa livs-stilar olika på oss.
Vissa människor jar tom påstått att LCHF är som en sekt, javisst, kalla du den för det, men jag är då gladeligen gärna med i den, andra har läst någon artikel om att LCHF orsakar diabetes, tjoflöjt, jag hade diabetes redan INNAN och jag kan säga er att mitt BS har aldrig varit så bra som det är nu!


Och med det sagt så tänker jag nu gå och äta kvällsmat!

1 kommentar:

alvskimmer sa...

En del folk är lite lustiga! :)
Det är väl kul att testa något nytt. Tycker att det är rätt oartigt att sätta sig och skriva en insändare efter man blivit bjuden på middag!