onsdag 14 september 2011

Fler bra tips

Här följer 11 punkter som jag hittade på Matdagboken.
http://www.matdagboken.se/?p=artiklar&ArtikelID=83

1. Sätt ett tydligt mål och flera mindre delmål. 
Ta lite extra tid till att fundera ut vad ditt mål är. Var grundlig och ärlig från början. Målet bör vara så realistisk och så genomtänkt som möjligt. Sätt också flera mindre delmål där du ger dig själv belöningar när de uppnåtts. Ex vanliga mål är att gå ner i vikt, men hur mycket? Var noggrann då slarvigt satta mål är en vanlig orsak till att man ger upp för tidigt.


2. Fördelar
Gör en lista på alla fördelar det är att ha nått ditt mål. Var tydlig och ta med allt du kommer på, ju noggrannare du är desto större motivation får du. Ex förbättra min hälsa, känna mig vacker, kunna springa en viss sträcka, må bättre etc.


3. Nackdelar
Gör en lista över de eventuella nackdelar det kan innebära att inte nå ditt mål. Vad händer om du inte når ditt mål. Ex fortsatt dålig hälsa, trivs ej med mig själv, fortsätter må dåligt etc. Skriv upp så mycket du kan och ta tid på dig och verkligen tänk efter.



4. Hinder
Identifiera tänkbara hinder som sannolikt kommer upp längst vägen. Det kan exempelvis vara sötsug, hur gör jag då? Tappat sugen och på väg att ge upp, vad gör jag då? Hinner inte, vad gör behöver jag göra då? Middagsbjudningar, vad gör jag då? Skriv ner allt du kan komma på och vad du har du har för ”motgift” och strategier för kommande hinder.



5. Strategi och genomförande. 
Vad behöver jag göra för att nå mitt mål? Vilken metod eller strategi ska använda för att nå mina mål? Att ha en plan eller klar strategi ökar dina chanser att lyckas nå ditt mål. Skriv ner vad som krävs av dig för att du ska uppnå målet. Ex, följa någon av matdagbokens färdiga menyer, 30 min per dag till hälsosam matlagning 30 minuters motion per dag etc.


6. Följ upp!
Dags och veckouppföljningar. Sätt av en tid per dag och en dag i veckan där du tittar tillbaka på dagen/veckan som gått. Vad gjorde jag bra? Vad kunde jag gjort bättre? Är jag på väg mot målet? Om inte vad krävs för jag ska komma tillbaka på banan igen? Kom ihåg att det är bara du själv som kan förändra ditt beteende!



7. Ha kul!
Det finns nog inget bättre än att förena nytta med nöje! Att ha kul på vägen mot ditt mål ökar också chanserna till att lyckas. Vad tycker du är roligt? Det kan vara matlagning, en viss sport, deltagande i utmaningar i matdagbokens forum, blogga och läsa andras bloggar, lära dig mer om kost, hitta en träningskompis, skaffa viktkompisar etc. Det viktiga är att du unnar dig själv att ha kul och framförallt vågar ha kul. Ja, det här är för dig också! Varför inte prova något nytt?!



8. Förändra inte allt på en gång
Om du exempelvis har beslutat dig för att gå ner i vikt bör du fokusera på det. Gör inga andra stora livsstilsförändringar. Det är kanske så att du har som mål att vara ner hälsosam. Det kan innebära allt från mindre stress eller gå ner i vikt till att sluta röka eller dricka. Ta det som du tycker är viktigast först och ta en sak i taget.


9. Handla när du är mätt
Hunger är ofta din värsta fiende. Om du går och handlar med tom mage är risken stor att det hamnar saker i din korg som du inte tänkt köpa. Eller att det hamnar väldigt stora mängder mat i din korg. Gå gärna och handla efter lunchen eller middagen. Eller ät ett mellanmål innan du ger dig ut och handlar. En inköpslista och en veckomatsedel gör det lättare att undvika impulsköp. Inköpslistor och veckomatsedlar finns att tillgå här på matdagboken.



10. Sök stöd från vänner eller hitta nya
Att göra förändringar tillsammans är ofta väldigt bra och dessutom roligt. Ibland kan det här med grupptryck vara riktigt bra! Titta efter olika viktutmaningar eller grupper där du bor eller på nätet. Det finns t.ex. många olika grupper och utmaningar här på matdagboken. Titta under ”Grupper” eller i forumet. De som deltar där är ofta väldigt välkomnande och hjälpsamma då de ofta varit eller är i samma sits som dig.



11. Långsamt kommer man längst
Det tar tid att förändras och det är bra om du är beredd på att ge det tid. Vill du t.ex. gå ner i vikt se det långsiktigt. Sätt inte snäva tidsmål utan räkna med en viktminskning mellan 0,5-1 kg per vecka, även om man ofta tappar mer än så till en början. Ju mer tid du lägger på det här desto bättre resultat kommer du få.

Inga kommentarer: