onsdag 9 februari 2011

Pinsamt






Det är ju pinsamt hur dålig jag är på att blogga, och hur svårt jag har att hålla mig från godis...*suck* Fem chokladbitar blev det idag, geisha i lösvikt.

Jag har fått hem shiritaki-nudlar och brödet Nystart. Äntligen! Bröd har jag nämligen jättesvårt att vara utan.

*********************************************************************
GÅRDAGENS MIDDAG


Här ovan ser ni min korvgryta med broccoli, nedan övriga familjemedlemmars med ris.


*****************************************************************
FREDAGS-GOTT!

Jag tog ett par kyckling fileer (små) och för-stekte. Sedan lindade jag in dem i bacon och fortsatte att steka dem, jag hällde på lite sweet chili sås men det hade nog varit enklare att marinera dem.

Till detta försökte jag göra broccoli-mos men hade för mycket grädde. Jaja, gott blev det ändå, och lite ugnstekta grönsaker med ett lager av ost ovanpå. Mycket smarrigt!



**********************************************************************


I söndags gjorde jag brownies, dock hade jag för stora nötter...men det slank ner iallafall, himla god, och mäktig.


LCHF- Brownies

Tid: 60 min
Det är viktigt att låta dem bli lite "underbakta" så att de inte blir för smuliga.
300 g ren choklad av god kvalitet
150 g osaltat smör, tärnat
1 1/4 dl kakaopulver, siktat
4 stora sprättägg
Sötningsmedel (2 1/3 dl strösocker i orginalreceptet)
100 g pekan- eller valnötter
Florsocker för pudring
Gör så här:
1. Förvärm ugnen till 180 grader. bryt chokladen i bitar och lägg dem i en värmetålig skål tillsammans med smöret. Placera skålen över en kastrull med sjudande vatten och smält försiktigt under konstant omrörning. Lyft skålen från kastrullen och låt blandningen svalna tills den ska användas.
2. Knäck äggen i en skål och vispa kraftigt för hand eller med elvisp, Tillsätt sockret och vispa till en lätt, ljus smet som är så fluffig att den dubblats i volym.
3. Vänd med hjälp av en rostfri sked försiktigt ned chokladblandningen och därefter nötterna. Häll över smeten i en ungsform (cirka 20x25 cm, smord och klädd med bakplåtspapper) och släta till ytan.
4. Grädda i förvärmd ugn 25-30 minuter eller tills ytan börjar kännas fast men kakan fortfarande är mjuk i mitten.
5. Låt svalna i 10 minuter innan du försiktigt lyfter den ur formen. Pudra med florsocker innan den delas i 12 bitar. Servera dem varma eller rumstempererade med en stor klick crème fraiche. När de svalnat kan de förvaras i lufttät behållare och bör ätas inom 4 dagar, eller frys den.




Inga kommentarer: