fredag 21 februari 2014

16 år sedan.

På Söndag är det 16 år sedan jag fick diagnosen Diabetes typ 1. Det var en månad innan jag skulle fylla fjorton. Jag mätte mitt blodsocker med min systers svärmoders blodsocker apparat, det var på min systers födelsedag. Det var omätbart så följande måndag, den 23:e Februari åkte vi till vårdcentralen, även där var det omätbart, de skickade mig direkt vidare till sjukhuset där jag blev inlagd på en gång med dropp. Jag minns inte så mycket av tiden där mer än att jag hade ett eget rum, gjorde lite pysselgrejer i lekrummet. Annars låg jag mest i sängen, läste och kollade på tv tror jag.

Jag minns att mamma köpte ett jättegulligt nattlinne till mig med nallar på och jag fick också en jättefin teddybjörn som idag har försvunnit....(jag tror att min systerdotter fick låna den en gång.) Några av mina bästa vänner då kom och hälsade på.

Det värsta var att jag sov inte så bra, sköterskorna kom ju och skulle kolla blodsockret varje timme eller nåt sånt.

En månad mer eller mindre fick jag ligga inne på sjukhuset.  Och en liten tid efter att jag "kommit ut", en månad eller två var det en tjej i parallellklassen som också fick denna diagnosen.

Så på söndag är det 16 år sedan....hur skall jag "fira"det?

Inga kommentarer: