måndag 1 oktober 2012

Purjolöks-soppa


Blev sugen på en gammal favorit idag!

Ingredienser: 1 styck Kålrabbi
400 gram korv med bra kötthalt och lågt kh innehåll
1 styck purjolök (eller en halv beroende på storlek), 
5 dl grädde.
Riven ost eller Philadelphia
Smör


Hacka, tärna eller skiva kålrabbin.

 Fräs korven en stund...
 Släng i purjon.
     Addera sedan kålrabbin och grädden.

Jag skulle ha i svartpeppar men råkade ta vallmofrön ;D

Använd gärna Philadelpia eller riven ost för att göra den lite tjockare.


Låt koka tills kålrabbin är mjuk.


Servera gärna med en smörgås eller dylikt.
Jag hade ett liet frökex med leverpastej.
En skål mättade gott och väl.



PS man kan även ha i bacon men tänk på att både korv och bacon kan göra den rätt så salt.
Jag hade även i en grönsaksbuljong för mera smak.


Jag har räknat på kh innehållet och om jag har räknat rätt (vilket jag förmodligen inte har) så bör det vara ca 5 gr kh/ portion











Inga kommentarer: