fredag 13 april 2012

Studieinformation


Fick denna lappen i brevlådan igår. Lusläste den inte förrän idag.

"Studien är ett delprojekt i ett EU finansierat projekt för att skapa en konstgjord bukspottkörtel."

Klart som tusan att jag ställer upp.

Kommer att få mitt BS mätt konstant 24/ 7 i en hel vecka.

Jag har haft något liknande förut men då var det för att få ordning på mitt BS.

Till att börja med så ska jag vägas,mätas och lämna blodprover för att mäta min kvarvarande  insulinproduktion och hur mitt BS har varit under en längre period, alltså mitt HbA1c.
Sedan skall jag få en måltidsplanering för veckan och ett protokoll där jag ska skriva in tiderna jag ätit, vad jag ätit samt när och hur mkt insulin jag tagit etc

Måltidsplanen kommer att innehålla en varierad kost med låga till högakolhydrater och fett samt ett varierat glykemiskt index. Den har tagits fram i samarbete med dietist och forskare vid  Industriell Näringslära vid Lunds Tekniska Högskola.

Måltiderna kommer att vara planerade till morgon,middag,och kvällsfika och ha specifika mängder av mat. Till lunch äter man en valfri måltid. Jag kommer att få en inhandlingslista med mig för allt som behövs för veckan. Maten är lättlagad och förhållandevis billig.

(Men tänk om jag inte tycker om den då??!!!)

Det är iaf så det står i brevet jag fick.
Tycker väl att jag kan äta några kolhydrater för att bevisa för dem att det inte är bra för mig...eller?
Det kommer ju att komma svart på vitt.

1 kommentar:

Maria sa...

Oj vad intressant! Konstgjord bukspottkörtel.. det låter aningen avancerat. Men nån gång kanske de lyckas.

Jag håller tummarna för att det är schyssta råvaror och framför allt att de inte säger att du ska äta margarin!! Hemska tanke..
Eftersom luncherna är "fria" så har du ju bästa möjligheten där att lägga in ett LCHF-mål.
Ska bli spännande att se resultatet av den där veckan :)