måndag 23 januari 2012

FÖRFÄRLIGT!

Förfärligt, ja det är vad det är.

Jag vågar knappt kika på vågen hemma hos mamma, jag inbillar mig att den ska börja skälla på mig.

Jag tycker att jag har någorlunda kontroll på maten, OM det inte är så att jag slarvat och inte ätit frukost, då blir det alldeles för lätt att ta till en Risifrutti eller en vanlig frukostbulle i affären.

Och har man då börjat så dåligt en dag så är det ännu lättare att man faller dit under luchen/middagen och äter något som man inte bör (iallafall om man inte orkar laga maten själv).

Vilket sedan oftare än jag vill erknna leder till godis-sug framåt kvällen.

Jag har PROBLEM!

Men nu ska jag gå å laga en smaskig soppa!

Dansk Purjolökssoppa
Recept för 4-5 pers

4 stora purjolökar
2 stora gula lökar
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
salt & peppar
250g mjukost
2,5 dl vispgrädde
2 dl lagrad riven ost.
1 paket bacon

Strimla baconet fint och stek tills det blivit knaprigt. 
Skölj och skär pourjolökarna i 3-4cm långa bitar. Både det gröna och
det vita skall vara med. Skala och skiva de gula lökarna. Fräs lök
och purjo i lite smör i en kastrull. Löken ska inte få färg utan bara
bli lite glansig. Slå över vatten och lägg i buljongärningarna. 
Salta och peppra försiktigt och låt soppan koka under lock i 20 minuter.
Blanda sedan ner mjukosten och när osten smält äv grädden.
Värmsoppan till kokpunkten, dra bort kastrullen från spisen och lägg
i den färskrivna osten. Blanda ner baconet.
Servera.



Skall dock modifiera lite granna.

Inga kommentarer: