tisdag 16 november 2010

Lite mer om diabetes

Det finns hur mycket som helst man kan skriva om diabetes.

Till exempel visste ni att det finns en del yrken som en diabetiker inte får utöva; dykare och chayufför tex.

En person på diabetes.i.fokus.se skrev såhär;

Framföra fordon i yrkesmässig trafik. (Jag får inte köra "firmabilen" ens om jag är ensam i bilen. Detta har med försäkringen att göra. Tydligen täcker inte den om jag orsakar en olycka, eftersom jag har diagnoserad diabetes. Jag jobbar för ett större företag med många bilar.)

Arbeta i ett yrke där man har direkt ansvar för andras liv (undantaget vissa vårdyrken)

Utöva extrema risksporter, där "risk för eget eller andras liv föreligger". T ex fallskärmshoppning

Jobba på oljeplattform eller liknande platser där möjligheten till sjukhusvård är begränsad.

Ha en aktiv karriär inom militären (då detta automatiskt medför "risk" för utlandsplacering.)

Ta flygcertifikat = flyga ett flygplan

Sedan finns det massor av aktiviteter som är direkt olämpliga, beroende på hur allvarlig diabetesen är...


Hittade den här listan på saker som man bör gå igenom en gång om året med sin läkare; http://www.ssdf.nu/docs/pdfer/hmtahem/ssdf-checklista.pdf

Att man ska mäta magen 2 cm ovanför naveln hade jag INGEN aning om.

Sprang direkt och mätte, kan ju tala om att jag ligger lååååångt ovanför snittet.

Det måste det göras nåt åt!

Det mesta har gått åt skogen på sistone, jag vill hitta min viljestyrka igeeeen!!! ;_;

Inga kommentarer: