söndag 28 februari 2016

40 års fest

Igår hade min syster 40 årsfest och då bjöds det på exotisk planka med potatissallad.
Jag åt kött och lite frukt (det fanns inga grönsaker!) Till det hade jag både smör (bregott) och creme fraiche. Som extra förberedelse hade jag tagit med mej en bit Brieost som jag även den hade till maten.
Utöver det hade jag gjort lite småkakor (schackrutor, mini-chokladbiskvier samt mini-kärleksmums) istället för tårta,glass ,chips och godis.
Dock glömde jag ta med schackrutorna haha.
Jag var inte ens sugen på allt det söta som serverades, möjligen åt jag kanske lite för mycket salta jordnötter också. Men höll koll på BS inte en enda gång var det över 10.
Trots detta  duktiga så har jag känt mej som i dimma idag, sov till nästan halv fyra å vaknade med huvudvärk. Kändes som att jag hade en hangover :p

Till middag idag åt jag två kokta ägg med majonnäs, stekt torskfile,broccoli och hollandaise-sås.
Alltså superstrikt och det verkar ha gett resultat.
Metallsmak i munnen -check
Urinen luktar skarpt -check
Blodsockret ligger bra (nåja 9) -check
Då är jag alltså i den omtalade ketosen :D
Ketosvärdet i blodet är just nu 2.5 !


"Blodketoner mäts i första hand fastande på morgonen. Här är en guide för att tolka resultatet:
  • Under 0,5 mmol/L räknas inte som ketos. Här har du långt ifrån maximal fettförbränning.
  • Mellan 0,5-1,5 mmol/L räknas som begynnande ketos. Du får bra men inte maximal effekt på vikten.
  • Runt 1,5 – 3 mmol/L kallas optimal ketos och rekommenderas för maximal viktminskning.
  • Värden på över 3 mmol/L är erfarenhetsmässigt onödigt, det vill säga ger varken bättre eller sämre vikteffekt än att ligga mellan 1,5 – 3. Högre värden kan ibland också tyda på att du inte får i dig tillräckligt med mat. Hos typ 1-diabetiker kan det bero på svår insulinbrist, se nedan."
 Kostdoktorn om Ketos (<- b="" f="" i="" l="" nk="" nster="" nytt="" ppnas="">

Ska försöka köra strikt hela denna vecka så att jag kommer tillbaka på banan.
Enligt mitt horoskop bör jag börja motionera i Mars eftersom Mars är en månad för pånyttfödelse då ljuset återvänder och som Vädur är det ju "min" månad.

Inga kommentarer: