onsdag 6 juli 2016

Fettfaste-dagbok, DAG 1

Idag kände jag inte för att äta, frukost var inget jag var sugen på men visste att jag var tvungen att äta NÅGOT annars skulle jag som Diabetiker typ 1 få lågt BS och riskera min hälsa.

Så frukosten blev faktiskt två bitar brie (ca 60 gr), jag visste inte då i morse att detta är helt acceptabelt som 1 mål om man går på fettfasta.

Till mellanmål var jag hungrig men inte särskilt sugen på något (förutom typ godis), jag ville inte heller ta nån kvarg då jag överäter dem och som folk säger så är de inte så bra, så istället blev det att jag köpte smör och gjorde en smörkaffe, med kokosolja som jag också hade med mej. Detta stod jag mej på fram till lunch ( se schema nedan).
Lunch hade jag med mej men vid detta laget hade jag kommit så långt i boken ; Fettfrälst, att jag bestämde mej för att köra på med fettfasta, så då blev det ännu en Smörkaffe.

Funkade finfint, jag har även druckit massor av vatten idag (annars brukar jag oftast endast dricka pepsi max!)

Under eftermiddagen stötte jag dock på problem, LÅGT BS, usch ville inte bryta fastan men blev tvungen, stängde av pumpen och mumsade i mej ett par körsbär, sedan fortsatte jag joba i lugnt tempo.

När jag var på väg från jobbet till tåget så kom en våg av illamående över mej, det satt i trots friska vindar som annars kan blåsa bort mitt illamående, det kändes som att jag skulle kräkas när som helst.

Blev tvungen att ringa mamma i Bjuv (där jag byter till buss), hon var snäll nog att hämta mig, vet inte om ag klarat en bussfärd men när hon väl kom så hade det mesta av illamåendet upphört.

Väl hemma mådde jag bra, kokte mej två ägg som jag åt med majjonäs (fortfarande fettfaste-godkänt)
Efter det kände jag mej redo för en cykeltur (har intalat och peppat mej själv till att börja träna), det blev ca 30 min, 7 km.


Schema
06:45 Frukost; Ca 60 gr Brie, ett glas vatten.
08:00 BS 12.3 Pumpar 2.5 E
10:00 Rast - Fettkaffe  BS 15.4 Pumpar 3.5 E
10.:45 BS 12.0 pumpar 1.5 E
12:00 BS 7.8  Lunch Fettkaffe
13:30 BS 4.3 - Pausar pumpen, äter några körsbär (5-5 stycken)
13:59 BS 3.6
14:30 BS 5.1 
15:00  Pumpen sätts på
15:45 Slutar jobbet, går till tåget
15:50- ca 17:00  Illamående, halsen känns också svullen eller tjock
17:38 BS 8.5 Två ägg med majjo
18:10 BS 7.9 Cykeltur, 30 min, 7 km
19:25 BS 8.7 ca 60 gr Brie

**********************************************

Jag skall ge detta en chans till imorgon, dock mera planerat, en sak som är problematisk dock är att som typ Etta kan du aldrig vara helt säker på att inte dippa, kroppen reagerar på ALLT - fysisk aktivitet, sjukdom, mens, förkylning eller annan inflammation, stress. Så även om man äter helt perfekt, nollar KH och har modifierat sitt insulin (sim jag inte gjort idag) så kan man ÄNDÅ råka ut för en dipp eller topp,

Inga kommentarer: